Francie - Vylodění v Normandii

18.08.2016 07:14

Cesta trajektem do Cherbourgu trvá přes 4,5h. V polovině cesty je vidět jak na Británii, tak na Francii, ale ze břehů je vidět jen širé moře. Vylodění v Normandii probíhá hladce. Němci po nás nestřílejí, takže bych řekl že to jde zcela nádherně:-) Přístav je poklidný,

dámy z trajektu se usmívají a my vjíždíme do další země. Centru Cherbourgu se vyhýbáme a v podstatě jsme za 15min na venkově. Silnici lemují aleje buků, dubů a jiných stromů a je trochu nefrancouzsky chladno. Na zastávce po prvním nepříjemném kopci si s Martinkou říkáme, že jsme si to představovali jinak. Přirozeně:-) Silnice jsou příjemně široké, ale musíme si připomínat jízdu po pravé straně. I tak se mi v příštích dnech několikrát povede najet do protisměru:-)

Jestliže byl na anglických okrskách nízký provoz, tak tady není žádný. Městečka nabírají na malebnosti s tím, jak se vzdalujeme Cherbourgu.

Martinka má chuť na něco dobrého a tak zastavujeme v první boulangerii (pekárně). Nefunguje jim terminál a my nemáme eura, takže croissanty se odkládají na později. Ale vonělo to tam neuvěřitelně!

Vymetáme cyklostezku se smíšeným povrchem vedoucí po bývalé železniční trati. Navozuje pocit jízdy v příjemném zeleném tunelu. V Place Sainte-Anne nakupujeme v supermarketu. Martinka vypadá jako omámená. Vypadá to všechno dost lákavě. Jaká příjemná změna!

Dojíždíme do Bretteville sur Ay, našeho dnešního cíle. Místní pláž je obrovská, na délku má údajně přes 20km.

Spíme na zahradě u Stephane, jenž přijíždí až pozdě v noci. Má s přítelkyní Marine 1,5 letou dcerku. Sami mají za sebou několik cyklo-cest nejen po Francii a tak dostáváme pár tipů.

Na zahradě mají tříkolku s plachtou podobnou té na windsurfing. Dá se s ní jezdit po pláži, údajná maximální rychlost je kolem 50km/h. Závodní modely umí i 80 - 100km/h.

Následující den vyjíždíme pozdě, stáčíme se na východ směrem k plážím, kde probíhalo vylodění v Normandii v roce 1944. Jedeme po cyklostezkách s převážně udusaným štěrkovým povrchem. Po některých částech se jede velmi příjemně, po jiných už méně. Kolem ústí řeky La Vire je (na mapě) značená cyklostezka, která je v reálu velkým utrpením. Spíme nakonec na kraji nezpevněné cesty, neboť okolní krajina zcela pozbývá pastvin (to ale platí jen v tomto místě).

Příští den máme po ránu ideální podmínky - polojasno, vítr v zádech, 24°C. Daleko ale nedojedeme, neboť většinu dne ohlížíme místa, kde se před 72 roky prolévala krev. Celá šířka vyloďovacího pásu byla přes 120km, dnes připomíná den D velké množství (převážně amerických) vlajících vlajek, pevnosti, četná muzea, památníky a hřbitovy. Sami jsme zaskočeni, kolik je tady míst k vidění a jak dobře je celá tématika zpracována. Stíháme se podívat na La Pointe du Hoc - zbytky pevnosti na strategickém bodě pobřeží, D-day museum a Omaha beach. Je tu dost turistů všech národností, ale třeba pláž Omaha je obrovská (i pěkná na koupání) a lidé se tu celkově dobře rozprostřou. K večeru se stáčíme zpět na jih a dojíždíme asi 20km k Robertovi, u kterého spíme dnes na zahradě. Je to napůl Francouz, napůl Kanaďan a má 4 syny. Dostáváme večeři a trávíme dohromady příjemný večer.

Na jižní hranice Normandie dojíždíme za další den a půl točení nohama. Není to úplně dechberoucí kraj, ale je velmi příjemný. Líbí se nám zmínky Tour de France (letošní ročník startoval právě v Normandii), které jsou na každém rohu - malůvky, kola, nápisy i plakáty. Líbí se nám kamenné domy s okenicemi a hlavně zahrady a květiny na každém rohu. V tuto dobu by se Normandie dala nazvat zemí hortenzií a muškátů. Na venkově se střídají pastviny a pole  kukuřice, obilí a řepky. Nejčastější plemeno skotu připomíná vzhledem dalmatina.

Trochu nás překvapuje 2h polední pauza v některých obchodech. Oceňujeme možnosti veřejné recyklace odpadů (podobné jako v ČR). V Saint-lo návštěvujeme parádní gotickou katedrálu, jenž byla téměř zničena (jako většina města) bombardováním za války. V městečku Mortain ochutnáváme na trhu 2 druhy palačinek s nutelou (la crepe, la gallete). Nakonec, zní to možná zvláštně, ale je fajn že 5 je 5km a ne 8:-)