Northampton, Oxford

23.07.2016 23:07

For english please scroll down

Jedna věc se nám na cestování na kole obzvlášť líbí: rychlost. Třeba dnes jsme se dostali z venkovské Anglie za 15 minut do západní Afriky. Předměstí Northamptonu nevypadá jako nějaká chudinská čtvrť, ale náhlá změna etnika nás překvapuje.

Projíždíme městem a hledáme cyklistický obchod. Martinka totiž agresivním jízdním stylem opotřebovala své zadní brzdové destičky:-) Dnes se ovšem nezadaří, správný typ nemají ani v jednom ze 2 navštívených obchodů. Město je nepříjemně rozpálené (28°C ve stínu), popojíždění s naloženými koly není žádná slast. Potřebuji někde ulevit svému močovému měchýři, což není zcela jednoduché. Když konečně najdeme opuštěné místo, vybíhá z povzdálí buldoga připomínající pán a zuřivě štěká. Domobrana. Co natom, že se všude kolem válí odpadky, chcaní je tu prostě tabu. Křičí také něco o možné pokutě 400GBP. Nu, musím se polepšit, úplně jsem zapomněl, že jsme stále v zemi jemnocitných pánů.

Dáváme si svačinku ve stínu parku a jedeme za místním chlapíkem, kde máme domluvený nocleh. Vladislavas a jeho tchyně Nijole jsou Litevci. Dostává se nám velmi vřelého přijetí, připadáme si u nich jako u babičky. Vladislavas dělal dříve lektora Tai-chi, Nijole na úřadě, ale tady mají jiná zaměstnání. Oba byli v minulosti v Číně, Nijole i na Sibiři u Bajkalu.  Večeříme společně studenou polévku z řepy a kefíru, má parádní růžovou barvu a po dnešním hicu přijde vhod. Smějeme se Vladovo názoru na anglický čaj (obarvovač vody) a dostáváme vynikající sypaný jasmínový čaj z Číny.

Stavíme si stan na zahradě a pereme většinu svých věcí.

Z Northamptonu do Oxfordu jedeme po malých spojovacích silničkách. Je to nepříjemné motání, obloha je bez mráčku, asfalt se lepí na pláště.  Ve stínu je 30,5°C, místní se svlékají málem i z kůže. Mobil s mapou a navigací se ve vodotěsném pouzdru přehřívá, následkem čeho si sám ztlumuje podsvícení displeje. Velmi užitečné, vskutku. Musím uvést že dnes nejsem zcela vyrovnaný a čekání na Martinku mi v tom hicu nepůsobí radost. Obědváme vedle závodního okruhu Silverstone, v jeho okolí je nebývalá koncentrace vozů Porsche a Ferrari. Ono to vůbec vypadá, že v těchto dnech motoristé vytáhli své kabriolety a další skvosty, na které se zbytek roku jen práší v garážích.

Přijíždíme k 2 vodním plochám u městečka Calvert. Po českém rybníku sním už 3 dni, takže doufám, že to tu bude na koupání. 1.z nich využívají jachtaři, 2. kachny a pár místních, z nichž jeden je dokonce po pás ve vodě. Rybník je obehnán plotem a hlavně pásem neprostupného křoví, takže se před koupelí ještě zapotíme. Tato země vážně není pro lidi.

Do Oxfordu přijíždíme později večer. Spíme na zahradě u Anity a Matta. Tedy, napřed to zkoušíme v domě se stejným číslem ve vedlejší ulici, kde se na nás moc netváří:-D

Anita je veganka a tak máme šanci ochutnat něco z této kuchyně. Nutno říci, že vaří výborně. Talíř jenž dostáváme k večeři vypadá jako z učebnice zdravé výživy-zelenina, cizrna, sójové boby a pečivo. Oba byli několikrát na kolech ve Francii a dávají nám pár užitečných tipů. Hned se z toho těším na alpské serpentiny:-)

V Oxfordu si užíváme první den bez kola. Město působí multikulturně a studentsky, s výjimkou 2 ulic i překvapivě poklidně. Spousta lidí se tu pohybuje na kolech. Na první pokus kupujeme brzdové destičky. Navštěvujeme Museum of natural history s parádními kostrami a hromadou dalších zajímavých exponátů. Šel bych sem klidně několikrát. Mrkneme také do přilehlého PittRivers museum (antropologie a světová archeologie), které působí chaoticky, ale skrývá netradiční kousky (např. nepromokavý oblek z tuleních střev, eskymácké komplety ze sobí kůže, nebo pár exponátů "tsantsa" - pro silnější povahy).

Potkáváme se s Martiny kamarádkou Alčou, která se právě stěhuje z Bristolu do Swindonu. Je to zajímavý rozhovor a moc příjemné setkání. Večer kupujeme na internetu lístky na trajekt do Francie (5 dní předem, Poole - Cherbourgh, 50GBP/os,kola zdarma).

Další den dostáváme na rozloučenou vynikající veganský koláč od Anity kamarádky Barbary, kterou jsme náhodou potkali po cestě. Mrkneme ještě do Museum of the history of science (Historie vědy; vstup zdarma, stejně jako do předchozích museí). Skoro ničemu tu nerozumíme:-D Nakonec jdeme ještě do botanické zahrady (5GBP/os), která je v plném květu a za návštěvu určitě stojí.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

One thing that I love about cycling is the speed. Today we made it from rural England to Western Africa in 15min. Northampton doesn't feel much english:-) It is really hot and we don't enjoy riding fully loaded bikes through the city a lot. Fortunately we meet Vladislavas and his mother im law, Nijole. It seems we have a lot in common and it is really pleasant stay on their garden.

The ride to Oxford is really hot (30+ degrees) and not much fun. The tarmac is sticky and no clouds cover the sun. What a change, a week ago we were freezing. Late in the afternoon we are passing 2 ponds, a chance to cool down. The access to the shore is tough, the bottom is muddy but at the end it's worth the effort. However, czech countriside with countless swimming-friendly ponds is a dream.

In Oxford we stay 2 nights with Anita, her 3 children and her partner Matt. We really enjoy Anita's vegan cuisine and are happy to meet them.

The city feels quite calm. We are visiting couple of museums, botanical garden and meeting Martina's friend Alča. Also we're buing new brake pads and booking ferry tickets to France (looks like it's just 5 days left for UK).

Overall, the 2 days in Oxford were really enjoyable.