Francie - Země na Loaře (Pays de la Loire)

18.08.2016 07:16

Do dalšího regionu vjíždíme kolem poledne. Celý den je pod mrakem a jede se parádně. U města Gorron se při hledání stojícího kamenu s Martinkou lehce ztratíme. Později ale nacházíme jeden druhého i menhir na louce pod lesem. Dále na jihu projíždíme les Foret de Mayenne, kde je překvapivě dost cedulí "zákaz vstupu, soukromý pozemek" apod. Nakupujeme ve městě Laval, které nás jinak moc nezaujme. Den završujeme se 107km na tachometru.

Ráno jsme celkem ve formě, večer jsme nezanedbali protažení a lehkou masáž, to byl dobrý tah. Je krásný den, sušíme věci, děláme lehkou údržbu kol a zaděláváme si na úpal. Vyjíždíme až po poledni. Místní obědvají na zahrádkách pod slunečníky, městečka působí ospale. Je neděle, většina obchodů je zavřená, odpoledne i supermarkety. Zásoby jidla máme, ale vodu dnes získáváme od místních. Zdravíme je francouzsky a pak se na ně usmíváme s prázdnými PET lahvemi v rukou. Zatím to funguje dobře:-)

Za celý den zatočíme asi 3 krát, rovný úsek za Chateau-Gontier má asi 20km. Hrůza:-) Dělá se slušné vedro, takže k večeru bojujeme s dehydratací. Spíme poprvé pod širákem na příjemné louce kousek od řeky La Mayenne.

Ráno dostáváme kladnou odpověď od jednoho z 10 oslovených lidí na warmshower síti ve městě Angers. Jedeme tedy do města a potkáváme se s Michelem. Je to trochu svérázný chlapík, ale rozhodně je to zajímavé setkání. Žije sám v příjemně zařízeném bytu asi 3km od centra města. Nemá práci a tak se nám věnuje celou dobu, možná o malinko více, než bychom si přáli. Má ale rozhodně co říct, už před 30 lety dojel na kole z Brestu do Hongkongu. Trochu mi připomíná Clinta Eastwooda. Jedeme na kole do města a pěšky si procházíme centrum. Dost si to užívám, neboť na chvíli nemusím řešit kudy kam. Angers je moc příjemné město. Pěší zóny, zeleň, kašny, vysoká katedrála na kopci, hrad s hlubokým příkopem se zahradami.

Kupujeme si místní SIM v obchodu LEclerc, 15 eur/1 měsíc včetně sms zdarma a 1GB dat. Večeříme hromadu těstovin s žampionovou omáčkou a jdeme spát až po půlnoci.

Následující den vyjíždíme až po poledni. Daří se nám sehnat plynovou kartuši našeho typu (ve Francii je nejrozšířenější typ Campingaz, který se dá sehnat i v supermarketech, o to hůř ale šroubovací typ Coleman/Primus) - mají ji za 8eur v Decathlonu. Ač tento obchod nemám v oblibě tak si tam ještě kupuji nové kraťasy na kolo, neboť ty stávající již pár tisíc kilometrů přesluhují. Před odjezdem z Angeres si ještě skenujeme dokumenty z Británie v informačním centru a pak je s přebytečnými věcmi posíláme k Martiny sestře do Německa. Tedy, přebytečné jsou nyní, ve Skotsku byly nezbytné. Na poště mluví anglicky a jsou moc ochotní. Cena za balík cca 2kg je 22eur.

Projíždíme po cyklostezce kolem břidlicových lomů o dojíždíme konečně k řece Loira. Překvapují nás občasné palmy regulérního vzrůstu na zahradách. Vypadá to tu vůbec na dost úrodný kraj. Po přejezdu řeky míjíme sady jabloní a hrušní, o kousek dál (Saint-Maur) pak konečně narážíme na první vinice. Květinové orgie na ulicích měst se drží vysoko nasazené laťky z Normandie.

Po dalším noclehu pod širákem pokračujeme kolem Loiry. Celý den se pohybujeme v regionálním parku Loire Anjou Touraine. Šlapeme mezi vinicemi a podél řeky, místy jedeme po cyklostezce "La Loire à Vélo" (na kole po Loiře). Zastavujeme se ve vinotéce a kupujeme si poloviční lahev červeného z oblasti, kterou večer projíždíme. Navštěvujeme město Saumur, odkud je parádní výhled na řeku a na placaté okolí. Nánosy písku vytváří na řece četné ostrůvky. Zastavujeme se ještě u zámku Montsoreau, ale venku toho tolik k vidění není a trávit čas uvnitř nemáme v úmyslu. Líbí se nám četná "odpočívadla" se stoly a obecně bohatá infrastruktura pro cykloturisty, kterých na této cyklostezce potkáváme spousty.

Celý den je poněkud rozplizlý, přes vítr v zádech se příliš nehneme. Odpoledne je kolem 30°C, nejlépe se tradičně jede až večer. Loučíme se s Loirou a stavíme stan na louce u jejího přítoku La Vienna. Půda je tu neuvěřitelně vyschlá a tvrdá. To jsme ale již na území regionu Centre - Val de Loire. (pozn. podle starého administrativního dělení před r.2016 je to Centre).